Strona głowna » Dębica » Przyjdzie czas na Karpaty

Przyjdzie czas na Karpaty

Rozmowa z Antonim Kamińskim, prezydentem Fundacji Educare et Servire z Dębicy, ekspertem branży turystycznej

Został Pan laureatem Sokoła Karpackiego, który jest przyznawany przez Stowarzyszenie Euroregion Karpacki Polska osobom szczególnie wyróżniającym się pracą na rzecz rozwoju i promocji turystyki w Karpatach. Jakie to wyróżnienie ma dla Pana znaczenie?

 Sokół Karpacki jest podsumowaniem fantastycznej przygody, jaką dzięki zespołowi Euroregionu przeżyłem w ciągu ostatnich lat. Poznałem wielu fantastycznych ludzi ze Szwajcarii, Włoch, Francji, Niemiec, USA i Polski, z którymi nawiązaliśmy wspólne kontakty i którym przedstawiliśmy ofertę współpracy dla dalszego rozwoju Karpat, w tym także dla Euroregionu Karpackiego.

Jaka była w tym Pana rola?

Konsultowałem z ekspertami z zagranicy kwestię dotyczące turystyki i promocji Karpat i dostarczałem im niezbędnych informacji do artykułów promujących Karpaty, które ukazały się później w specjalistycznych dziennikach w Szwajcarii. Starałem się też przy każdej okazji „wyłapywać” ich uwagi i cenne komentarze, które pozwalały nam – zespołowi opracowującemu produkty marki Karpackiej – coraz lepiej poznać i zrozumieć oczekiwania naszych potencjalnych klientów. Okazuje się, że wartością Karpat, w opinii zagranicznych gości, są nie tylko te znane produkty, z których zdajemy sobie sprawę, jak np. zamki w Łańcucie, Krasiczynie, czy Baranowie, czy też karpackie uzdrowiska, SPA, ale także zupełnie inne wartości, np. fakt, że nasze Karpaty: Beskidy, Bieszczady, jako bardziej łagodne i przyjazne dla turysty niż Alpy. Karpaty z dużą ilością zielonych łąk i lasów (parków narodowych i krajobrazowych) zamieszkałych licznie przez wiele gatunków ptactwa i dzikiej zwierzyny mogą stać się atrakcyjną destynacją turystyczną dla tysięcy turystów z Europy i innych krajów świata. Fachowcy od turystyki ze Szwajcarii czy Włoch utwierdzili nas w przekonaniu, że naszym unikalnym bogactwem na skale światową jest budownictwo drewniane – kościoły, cerkwie, skanseny, a także czysta, nieskażona przyroda oraz zdrowa ekologiczna żywność, smakowite regionalne potrawy, naturalne miody o różnych smakach, nalewki regionalne i coraz częściej uprawiana w Karpatach winorośl.

Co jeszcze jest naszym atutem?

To także bardzo ciekawa historia Karpat opowiadana przez dobrze przygotowanych przewodników, oryginalne zwyczaje, muzyka, sztuka, malarstwo, zwłaszcza ikony a także rękodzieło i wyroby artystyczne i użytkowe ze szkła, drewna, gliny czy tkanin. Krytyczna i konstruktywna analiza wszystkich uwag, komentarzy i sugestii ekspertów i dziennikarzy zagranicznych, biorących udział w study tours, konferencjach i sympozjach w Polsce, organizowanych przez SEKP i ich przekaz członkom zespołu pracującego nad marką Carpathia był jednym z moim ważnych zadań. Cennymi informacjami były, moim zadaniem, także te, o przyzwyczajeniach i oczekiwaniach naszych klientów i dostosowaniu standardów obsługi naszych hoteli, restauracji, muzeów, centrów kultury, z jakiego regionu Europy, czy świata przyjeżdżają do nas turyści/klienci. Np. Szwajcaria częściowo jest francuskojęzyczna i nietaktem wobec takich turystów jest brak francuskojęzycznego przewodnika.

Więcej w wydaniu papierowym tygodnika „Wiadomości Dębickie”.

Rozmawiała Dorota Zańko/ gospodarkaPodkarpacka.pl

FOT. FORUM KARPACKIE Antoni Kamiński (ze statuetką) i Dawid Lasek.