Strona głowna » Dębica » Miliony na poprawę trasy Mielec – Dębica

Miliony na poprawę trasy Mielec – Dębica

Szybszy i bezpieczny przejazd pociągów, komfortowe perony i możliwość uruchomienia połączeń pasażerskich zapewni przebudowa trasy Mielec – Dębica. Efektem prac PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. o szacowanej wartości ponad 162 mln zł będzie lepsza dostępność do kolei na terenie województwa podkarpackiego. Wraz z komplementarnymi inwestycjami podniesie atrakcyjność podróżowania koleją w regionie.

 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg na rewitalizację linii kolejowej nr 25 z Mielca do Dębicy. Prace budowlane obejmą 32 km linii, która obecnie jest wykorzystywana w ruchu towarowym. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 25  na odcinku Padew – Mielec – Dębica” o szacowanej wartości 162 mln zł będzie finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podkarpackiego.

Szansa na reaktywację połączeń pasażerskich

 W ramach prac na linii nr 25, PLK przebudują stacje: Mielec, Rzochów, Kochanówka Pustków i sześć przystanków osobowych, dzięki czemu możliwe będzie wznowienie połączeń pasażerskich z Dębicy przez Mielec do stacji Padew. Umożliwi to w przyszłości utworzenie w Mielcu węzła przesiadkowego oraz uruchomienie dogodnych połączeń w kierunku Krakowa i dalej na północ kraju. Bezpieczne dojście na perony na stacji Mielec zapewni nowe przejście pod torami. Obiekty z udogodnieniami dla osób o ograniczonej mobilności, ławkami i wiatami zapewnią wygodne korzystanie z kolei wszystkim podróżnym. Na peronach umieszczone zostaną także gabloty z rozkładem jazdy i zamontowane funkcjonalne oświetlenie. Nowe lokalizacje przystanków Wojsław i Pustynia umożliwią mieszkańcom okolicznych miejscowości lepszy dostęp do podróżowania pociągiem.

 Sprawne i bezpieczne przejazdy

Dzięki wymianie torów, rozjazdów oraz przebudowie 38 obiektów inżynieryjnych, zlikwidowane zostaną ograniczenia prędkości, a pociągi pojadą sprawniej. PLK zrewitalizują m.in. zabytkowy most kolejowy nad Wielopolką w Brzeźnicy. Zamontowane zostaną także nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym na trasie. Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z maksymalną prędkością 120 km/h, a towarowe 70 km/h. Poprawi się przepustowość linii, a w konsekwencji możliwości szybszego przewozu ładunków i komunikacji pasażerskiej. Wyższy poziom bezpieczeństwa w ruchu na równo pociągom jak i autom zapewnią prace na przejazdach  kolejowo – drogowych. Wymienione zostaną urządzenia sygnalizacyjne oraz przebudowane nawierzchnie przejazdów. Rewitalizacja będzie realizowana w systemie „projektuj i buduj” w latach 2018 – 2020.

 Łączymy Polskę

To kolejna inwestycja planowana przez PLK w regionie. Niedawno ogłoszony został przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej przebudowy trasy Stalowa Wola – Tarnobrzeg/ Sandomierz – Ocice/Padew. Inwestycja umożliwi uruchomienie pociągów pasażerskich na całej liniach i usprawni przewóz towarów. Modernizacją objęty zostanie także dalszy odcinek linii nr 25 Skarżysko Kamienna – Sandomierz co umożliwi przywrócenie komunikacji kolejowej między regionami. Połączenie kolejowe Mielec – Dębica zwiększy dostępność także do pociągów dalekobieżnych na trasie z Krakowa do Rzeszowa. A prowadzona modernizacja linii E 30 to wygodne połączenia między wspomnianymi stolicami województw.