W Publicznym Gimnazjum im. Lotników Brytyjskich w Żdżarach odbyło się piąte międzynarodowe spotkanie uczestników projektu Comenius „The Power of Performing”, czyli „Moc Wykonywania”. Do szkoły przyjechała trzydziestoosobowa grupa młodzieży wraz z nauczycielami z Luksemburga, Hiszpanii Finlandii, Niemiec i Turcji – państw biorących wraz z Polakami udział w realizacji zadań projektowych.
Spotkanie, którego tematem przewodnim była historia, rozpoczęło się od uroczystego powitania gości przez dyrektora Grzegorza Markowicza, a następnie – staropolskim obyczajem – chlebem i solą przez gimnazjalistów ze Żdżar ubranych w regionalne stroje. Odśpiewano także hymn projektu, ułożony przez uczniów podczas poprzedniego spotkania w Niemczech. Młodzież wzięła udział w prezentacji, podczas której przedstawiciele poszczególnych państw przedstawiali historię swego narodu oraz narodowe symbole: flagę i hymn. W czasie warsztatów uczniowie pracujący w międzynarodowych grupach otrzymali zadanie wykonania flag techniką kolażu, a także ilustracji do popularnych narodowych legend , m.in. polskiej o Lechu, Czechu i Rusie czy fińskiej o Świętym Mikołaju. Rozwiązywano również zadania dotyczące zagadnień związanych z tematyką spotkania w Żdżarach. Młodzież wraz z opiekunami zwiedziła Okręgowe Muzeum w Tarnowie, Stare Miasto i katedrę oraz udała się pod pomnik upamiętniający miejsce pierwszego transportu więźniów do Oświęcimia. Drugiego dnia pobytu międzynarodowa grupa przebywała w Auschwitz – Birkenau .
– Była to niecodzienna i wstrząsająca lekcja historii, którą młodzi ludzie powinni poznać, aby zrozumieć tragedię wojny i starać się żyć według wartości promujących pokój i zgodę – mówi Halina Wantuch, nauczycielka języka angielskiego w Publicznym Gimnazjum im. Lotników Brytyjskich w Żdżarach, koordynatorka projektu. Uczniowie zwiedzili także zabytki Krakowa – Wawel, Sukiennice, kościół Mariacki i Rynek. Międzynarodowa delegacja na zaproszenie wójta gminy Czarna Józefa Chudego wzięła udział w uroczystym obiedzie w Gminnym Centrum Kultury w Czarnej. Nauczyciele na czas pobytu w Polsce zatrzymali się w Ośrodku Wypoczynkowym Grand w Chotowej, zaś uczniowie mieszkali u rodzin swych koleżanek i kolegów w Żdżarach. W wolnym czasie młodzi ludzie spotykali się w pizzerii, jeździli na kręgle oraz zakupy do galerii, a także wspólnie oglądali telewizję i zwiedzali malownicze zakątki Żdżar. Odbyli także wycieczkę do Tarnowa na Górę św. Marcina. Ostatniego dnia pobytu odbyło się międzynarodowe spotkanie nauczycieli, a młodzież wzięła udział w dyskotece, podczas której tańczono do polskich popularnych piosenek i przyśpiewek. Wszystkim niezwykle smakowały pierogi z serem i kapustą przygotowane przez rodziców, a kulinarną niespodziankę stanowił tort z ozdobnym napisem w języku angielskim promującym spotkanie w Żdżarach.. Zagraniczni goście zostali obdarowani pamiątkowymi kubkami z logo projektu oraz polskimi słodyczami. -Było to piąte, przedostatnie spotkanie w ramach realizacji zadań naszego projektu – informuje Halina Wantuch, współorganizatorka konkursu wraz z Ewą Buczek, nauczycielką plastyki. – Ostatnie nastąpi w Turcji w maju 2015 roku, a jego tematem będzie rękodzieło. W związku z tym ogłosiliśmy w naszej szkole konkurs na ozdobę bożonarodzeniową wykonaną ręcznie. Najlepsze prace zostaną zaprezentowane podczas finałowego spotkania.
Zdaniem Grzegorza Markiewicza, dyrektora szkoły realizując zadania projektu młodzi ludzie stają się bardziej otwarci i komunikatywni, uczą się odpowiedzialności i współpracy w międzynarodowym zespole, doskonaląc przy tym swoją czynną znajomość języka angielskiego, który jest swoistą przepustką do nowoczesnej rzeczywistości. – Jesteśmy bardzo zadowoleni z uczestnictwa w tym przedsięwzięciu, które pozwala naszym uczniom poczuć się prawdziwymi obywatelami Europy, a jednocześnie ambasadorami polskiej kultury i regionalnej tradycji – ocenia korzyści z udziału w programie dyrektor Markowicz, pomysłodawca przystąpienia szkoły do projektu i inicjator działań w tym kierunku. – Uczestnictwo w projekcie daje także możliwość zwiedzania wielu krajów Europy, poznawania innych kultur i religii, co przyczynia się do wzbogacania wiedzy naszych uczniów podczas „żywych” lekcji geografii.
Jest to już drugi projekt, w którym biorą udział gimnazjaliści ze Żdżar. Poprzedni nosił tytuł „81 cudów i niebo” i realizowany był w latach 2011-2013.
ANNA GRABOWSKA
FOT. ARCHIWUM SZKOŁY