Strona głowna » Dębica » Autosan dostarczy autobusy dla Dębicy

Autosan dostarczy autobusy dla Dębicy

Miasto podpisało umowę z Autosanem na dostawę nowych, ekologicznych, jednoczłonowych, niskopodłogowych autobusów, które trafią do Miejskiej Komunikacji Samochodowej. Ulicami Dębicy jeździć będzie pięć dziesięciometrowych Sancity 10 LF oraz trzy dwunastometrowe Sancity 12 LF. We wszystkich autobusach dla dębickiej MKS zamontowane zostaną ekologiczne silniki EURO 6 firmy Cummins i automatyczne skrzynie biegów Voith. Zgodnie z wymaganiami dębickiego MKS autobusy zostaną wyposażone w urządzenia zapewniające pasażerom wygodę i bezpieczeństwo podróżowania. Posiadać będą m. in. klimatyzację całopojazdową, monitoring, system informacji głosowej i wizualnej. W przestrzeni pasażerskiej zostaną również zamontowane porty USB umożliwiające ładowanie baterii telefonów, tabletów i innych urządzeń mobilnych. Autobusy będą w pełni przyjazne dla osób niepełnosprawnych poprzez zastosowanie  platformy wjazdowej dla wózka inwalidzkiego oraz miejsce do jego kotwiczenia.

Zakup niskoemisyjnych autobusów stanowi element projektu o nazwie „Ograniczenie niskiej emisji w Dębicko – Ropczyckim Obszarze Funkcjonalnym poprzez zakup nowoczesnych autobusów oraz poprawę infrastruktury drogowej związanej z obsługą transportu drogowego”. Projekt współfinansowany jest z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w kwocie ponad dziewięciu mln zł. Umowa podpisana 16 lutego br. jest wynikiem wygranego przez Autosan sp. z o.o. przetargu na zakup i dostawę fabrycznie nowych autobusów.

Autobusy dziesięciometrowe przystosowane będą do przewozu 93 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących, natomiast pojemność autobusów dwunastometrowych wynosić będzie 106 miejsc pasażerskich ogółem, z czego 26 będą to miejsca siedzące. Pojazdy pomalowane zostaną w sposób odpowiadający strategii przyjętej przez dębicką komunikację miejską.

Zgodnie z podpisaną umową autobusy Sancity zostaną dostarczone do Dębicy w czwartym kwartale bieżącego roku i będą to pierwsze od wielu lat Autosany eksploatowane przez dębicką Miejską Komunikację Samochodową.

– Jestem bardzo zadowolony, że udało nam się zdobyć dofinansowanie na poprawę transportu i infrastruktury drogowej i podpisać umowę na zakup tak nowoczesnych autobusów, które w pełni są wygodne i bezpieczne dla podróżnych, a także przyjazne środowisku – powiedział Mariusz Szewczyk, burmistrz Dębicy. – Myślę, że lepsze warunki podróży zachęcą do korzystania mieszkańców z transportu miejskiego. Inwestycja będzie istotna z punktu widzenia innych okolicznych gmin, gdyż projekt będzie służył nie tylko mieszkańcom naszego miasta.

Autosan sp. z o.o. z sięgającymi roku 1832 tradycjami w branży metalowej, jest znanym polskim producentem autobusów i podwykonawcą na rynku pojazdów szynowych, ponadto koncesjonowanym dostawcą sprzętu pomocniczego dla Sił Zbrojnych NATO i innych formacji mundurowych.

Działalność przemysłową, która zapoczątkowała tradycje fabryki rozpoczęli dwaj uczestnicy powstania listopadowego – mistrzowie rzemiosła kotlarskiego Walenty Lipiński i Mateusz Beksiński, którzy osiedliwszy się w Sanoku, zorganizowali tu zakład kowalsko – kotlarski. Po 60 latach rozwoju, fabryka stała się największym producentem wagonów kolejowych, tramwajów i innych środków transportu na terenie Cesarstwa Austrowęgierskiego,  do którego wówczas należała południowo-wschodnia część Polski. Pierwsze autobusy zostały wyprodukowane w latach 1926–28 we współpracy z włoskim dostawcą podwozi Lancia. W czasie II wojny światowej Fabryka została w znacznym stopniu zniszczona. Po odbudowie z sukcesem powrócono do produkcji autobusów: od 1950 do 2016r. wyprodukowano ich ponad 109600, w tym 4640 dla odbiorców zagranicznych ze wszystkich kontynentów.  W 1951r. w Sanoku powstał pierwszy autobus skonstruowany w oparciu o krajowe podzespoły.  Do 1989r. głównym celem Fabryki była produkcja wymaganej planem ilości autobusów, niezbędnych do transportu ponad 30 milionów Polaków, pozbawionych szans na zakup samochodów praktycznie do lat siedemdziesiątych ub. wieku. Z powodu ograniczeń w handlu międzynarodowym, postęp technologiczny został osiągnięty wysiłkiem własnej kadry inżynierskiej i w oparciu o krajowych poddostawców.

Po II wojnie światowej symbolem charakterystycznym dla sanockiej fabryki autobusów stał się bocian. Połączenie polskiej fabryki autobusów i bociana, ptaka, który jest jednym z symboli Polski ma swoje uwarunkowanie historyczne. W połowie ubiegłego stulecia bociany upodobały sobie komin zabudowań fabrycznych i uwiły na nim gniazdo. Od tamtej pory kolejne pokolenia tych pięknych ptaków przylatują do Sanoka i osiedlają się w pobliżu hal produkcyjnych.

Już pierwszy znak graficzny Sanockiej Fabryki Autobusów Autosan, zaprojektowany przez jej pracownika, słynnego polskiego artystę malarza, grafika i fotografika Zdzisława Beksińskiego zawierał symbol bocianiego skrzydła. Kolejne logotypy fabryki Autosan, z aktualnym włącznie, symbolizują bociana w locie. Zdzisław Beksiński, potomek założyciela fabryki Mateusza Beksińskiego, rozpoczął pracę w biurze konstrukcyjnym sanockiej fabryki w 1957 roku, po ukończeniu studiów na wydziale architektury. W fabryce pracował przez niemal 10 lat. W tym okresie zaprojektował kilka nowatorskich prototypów autobusów, które niestety nie spotkały się z uznaniem decydentów i nigdy nie weszły do produkcji seryjnej.

Po transformacji ustrojowej w 1989 r. Autosan skupił się na jakości produkowanych autobusów, chcąc sprostać rosnącym wymaganiom ekologicznym, komfortu podróżowania i większej odporności korozyjnej. Nawiązano współpracę m.in. z takimi renomowanymi firmami jak Iveco, Cummins, Mercedes-Benz, Renault, MAN, DAF, ZF, VOITH, Allison, korzystając z dostaw silników, skrzyń biegów czy całych podwozi. Jednocześnie wprowadzano do konstrukcji materiały nierdzewne, odpowiednie techniki ich łączenia i coraz szerszą paletę wyposażenia dodatkowego.

W 1991 Sanocka Fabryka Autobusów (SFA) Autosan została przekształcona w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa „Autosan S.A.”, a następnie (1994) spółka ta została sprywatyzowana drogą ugody bankowej i weszła w skład „Grupy Zasada”. Oferowany asortyment autobusów długości 8-18 metrów obejmował pojazdy dla komunikacji publicznej i wersje specjalne dla służb ratowniczych, przemysłu wydobywczego, resortów siłowych lub ośrodków szkolenia kierowców. Komponenty do ich produkcji pochodziły z obszaru Unii Europejskiej, pozostającej zarazem głównym eksportowym rynkiem zbytu w ciągu ostatnich lat (Szwecja i Norwegia, Węgry, Wielka Brytania, Słowacja, Rumunia, Grecja i Islandia).  W 2013 roku przedsiębiorstwo znalazło się w bardzo trudnej sytuacji wynikającej z wielu czynników zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych, w rezultacie czego ogłoszona została jego upadłość likwidacyjna. Pomimo tego Autosan pod rządami syndyka masy upadłości nadal prowadził działalność gospodarczą, zaś 1 kwietnia 2016 r. przedsiębiorstwo zyskało nowego właściciela. Udziałowcami Autosan sp. z o.o. została Huta Stalowa Wola S.A. oraz PIT-Radwar S.A. i w związku z tym spółka weszła równocześnie w skład Polskiej Grupy Zbrojeniowej S.A., skupiającej ponad 60 dużych firm, zatrudniających łącznie ponad 17500 osób, a jej roczne obroty kształtują się na poziomie 5 mld zł. Nowa Spółka przejęła bogate doświadczenia produkcyjne fabryki Autosan i głównym profilem jej działalności niezmiennie pozostaje produkcja autobusów miejskich, podmiejskich, międzymiastowych i specjalnego przeznaczenia. Dzięki wieloletniemu doświadczeniu autobusy są solidne i ekonomiczne, bliskie potrzebom pasażerów i przewoźników. W Autosan sp. z o.o. nadal wykonywane są również komponenty do pojazdów szynowych, wyroby dla wojska oraz różnego rodzaju usługi przemysłowe.

Aktualnie w spółce finalizowany jest proces intensywnego wdrażania zmian organizacyjnych
i produktowych. Na obecnym etapie działalności z sukcesem odbudowywany jest portfel zamówień. W 2017 r. zakontraktowanych zostało 134 autobusy, których odbiorcami są przewoźnicy z takich miast jak m.in.: Elbląg, Mielec, Wrocław, Siedlce, Ciechanów, Rzeszów, Gdańsk, Nowa Sól, Starogard Gdański, Iława, Tomaszów Maz., Stalowa Wola, Przemyśl, Sanok.

Służby konstrukcyjno – technologiczne fabryki realizują działania związane z opracowaniem
i uruchomieniem pojazdów zasilanych napędami ekologicznymi. Na targach Transexpo 2016
w Kielcach zaprezentowany został ekologiczny, miejski autobus niskopodłogowy
Sancity 12LF CNG zasilany sprężonym gazem ziemnym CNG, który eksploatowany jest już przez rzeszowskie MPK, a zakontraktowane zostały kolejne pojazdy tego typu. Podpisana została również umowa na dostawę pierwszych autobusów Autosan z napędem elektrycznym.