Strona głowna » Dębica » Co siódmy Polak przeważnie dostaje nudne prezenty na święta

Co siódmy Polak przeważnie dostaje nudne prezenty na święta

Co siódmy Polak (14 proc.) przyznaje, że na Boże Narodzenie zawsze lub często otrzymuje nudne, nieciekawe prezenty – wynika z badania zrealizowanego przez TNS Polska na zlecenie marki farb Beckers. Pod choinką zdecydowanie królują jednak podarunki bezpieczne. Aż 60 proc. badanych zadeklarowało, że przy okazji świąt za każdym razem lub zazwyczaj dostaje upominki praktyczne, 59 proc. – w bezpiecznych kolorach, a 54 proc. – w uniwersalnym wzornictwie, mogącym odpowiadać wielu osobom. Bardziej oryginalne prezenty są już znacznie rzadsze. Przykładowo upominki w zdecydowanych barwach zawsze lub często trafiają tylko do 28 proc. Polaków, nietypowe, o których sami by nie pomyśleli do 26 proc., a ekstrawaganckie, które pozwalają wyróżnić się z tłumu zaledwie do 20 proc.

– Oryginalnych prezentów nie znajdujemy za często pod choinką, ale trudno się dziwić, skoro sami takimi nie obdarowujemy innych – mówi Aneta Stopa, Brand Manager marki Beckers. –  Jak pokazuje badanie dla marki farb Beckers, niemal trzy czwarte Polaków przyznaje, że nietypowe czy ekstrawaganckie upominki kupuje sporadycznie albo nawet wcale. Nie mamy też przekonania do wyjątkowych wzorów i bardziej zdecydowanych zestawień kolorystycznych. Dokładnie trzech na czterech badanych, jeśli w ogóle sięga po tego typu prezent, to zdarza się to rzadko. Zapewne z obawy, że nie trafimy z upominkiem, zazwyczaj przy wyborze kierujemy się jego przydatnością – robi tak aż 70 proc. badanych. Równolegle ponad połowa Polaków wybiera bezpieczne barwy jak biele, beże, szarości czy pastele – 58 proc. i uniwersalne wzornictwo – 57 proc.

Młodzi odważniejsi

Okazuje się, że młodsi respondenci częściej decydują się na zakup mniej zachowawczych podarunków. W tym kontekście szczególnie wyróżniają się 20-29 latkowie. Spośród wszystkich grup wiekowych to w tej grupie jest największy odsetek osób, które wybierają prezenty wymagające trochę więcej odwagi. Na upominek w zdecydowanej kolorystyce jak mocna czerwień, intensywna zieleń, błękit czy żółcienie zawsze lub często postawi 40 proc. respondentów w tej grupie, na oryginalne bądź ekstrawaganckie pomysły – 38 proc., a na niecodzienne zestawienia barw czy wzorów – 33 proc. Starsi ankietowani z kolei bardziej skłaniają się w kierunku upominków bezpiecznych.

A co tak właścwie Polacy chcieliby dostać na Gwiazdkę?

Na najbliższe święta Bożego Narodzenia badani życzyliby sobie przede wszystkim prezentów praktycznych – deklaruje tak aż 64 proc. Co szósty respondent pod choinką chciałby znaleźć coś nietypowego, o czym sam by nie pomyślał (18 proc.) albo coś we wzorze, który mógłby odpowiadać wielu osobom (18 proc.). Na kolejnym miejscu są upominki w bezpiecznych kolorach (17 proc.), a dalej o wyjątkowym wzornictwie (11 proc.). Jest jednak wielu respondentów, którzy liczą na coś, co dodałoby życiu jeszcze więcej barw – na prezent, który pozwoli się wyróżnić (9 proc.), na upominek w zdecydowanych odcieniach (9 proc.) albo w niecodziennych kompozycjach kolorystycznych (7 proc.). Szczególnie dotyczy to kobiet. Podczas gdy mężczyźni częściej chcieliby prezentu przydatnego (67 proc. panów wobec 62 proc. pań), to kobiety w większym stopniu pragną czegoś bardziej nieszablonowego. Co piąta Polka (21 proc.) chciałaby znaleźć pod choinką coś oryginalnego, na co sama by nie wpadła, co ósma (13 proc.) zaś pragnęłaby czegoś w wyjątkowych wzorach. Wśród panów te odsetki są znacznie mniejsze – odpowiednio 15  i 8proc. Jednocześnie 11 proc. kobiet życzyłoby sobie podarunku w zdecydowanych kolorach, a 10 proc. czegoś ekstrawaganckiego, co pozwoliłoby im się wyróżnić. W grupie mężczyzn udział ten wynosi kolejno 6 i 8 proc.

Badanie na rzecz marki Beckers zostało przeprowadzone przez TNS Polska metodą omnibus na reprezentatywnej próbie 1057 Polaków w wieku 15 lat i więcej od  14 do 19 października 2016 r.

2016-12-08-beckers_swiateczne-prezenty